آگاهي از بروزرساني وبلاگ

براي دريافت آخرين مطالب ، ايميل خود را وارد كنيد (فراموش نكنيد كه بر روي لينك فعالسازي كه براي شما ايميل ميشود كليك كنيد!):

Powered by FeedBurner

۱۳۸۹ مهر ۱۲, دوشنبه

پديده ماورايي خروج از بدن - بخش اول


افرادي در بين ما وجود دارند كه تا مرز مرگ پيش رفته و مجددا به زندگي بازگشته اند . توضيحات اين افراد درباره وقايع مذكور دربرگيرنده نقاط مشترك فراواني است كه در مجموع آنها را با عنوان "تجربه نزديك به مرگ نامگذاري كرده اند و يكي از رويدادهاي آستانه مرگ ، واقعه اي عمومي است كه خود به تنهايي "تجربه خروج از بدن" يا Out of Body Exprience يا به اختصار OBE خوانده ميشود.



تجربه خروج از بدنهيچكس نميتواند در اين باره كه OBE چيست با اطمينان سخن بگويد . عده اي معتقدند تجربه خروج از بدن راهي براي تماس با عالم غيب است . برخي نيز مدعي اند كه OBE روشي ناخودآگاه براي رويارويي با انواع "تروما" (شوكهاي روحي) است . درباره خروج از بدن كتابها و مقالات فراواني نوشته شده است و طي فيلمها و مطالب مستند گوناگون كوشيده اند تا شرحي براي آن ارائه دهند . موضوع خروج از بدن همواره دستمايه اي براي نگارش داستانهاي علمي تخيلي بوده است . تجربه خروج از بدن اساسا موضوعي است كه با شوخي فاصله زيادي دارد . اغلب كساني كه دستخوش اين حالت ميشوند ، تجربه خود را با احساسي از هراس ، تشديد توانايي هاي روحي ، در هم ريختگي ذهني و حالتي كاملا بي توضيح بيان كرده اند.

تجربه خروج از بدن چيست؟تجربه خروج از بدن يا OBE زماني روي ميدهد كه شخص خود را بيرون از جسم يا كالبد مادي خود بيابد . گاهي در اينحالت فرد ميتواند بدن خود را نيز مشاهده كند و گاهي هم قادر به ديدن آن نيست . در برخي موارد ممكن است شخص در سطحي غيرمادي و روحاني با ديگران وارد تعامل شود و در مواردي ديگر ممكن است اين اتفاق روي ندهد . تجربه خروج از بدن را با اسامي ديگري نظير برون فكني اختري ، سفر اختري يا سفر روحاني نيز ناميده اند . عده اي نظر داده اند كه OBE بخشي از حالت رويا و رويا بيني است ولي اثبات اين امر به تحقيقات فراوان نياز دارد . ساده ترين نشانه اي كه براساس آن ميتوان گفت كه فرد دستخوش تجربه خروج از بدن شده است ، احساس پرواز يا حالت شناوري است.

شواهد تاريخيمدارك و شواهد نشان ميدهند كه بشر از ديرباز اين پديده را ميشناخته است . پژوهشگران و هواداراي امور اسرارآميز معتقدند در منابع پيشينيان به موارد متعددي از اينن پديده اشاره شده است . از جمله در عهد عتيق و برخي كتب كهن يوناني موارد مشابهي به چشم ميخورد.
يونانيان باستان اعتقاد داشتند كه هر انسان صاحب يك "كالبد همزاد" است . بزرگاني نظير سقراط و افلاطون در آثار خود به اين موضوع اشاره كرده اند . براساس نظريات آنان "كالبد همزاد" ، بدن ديگري در درون جسم مادي است كه ميتواند جهان فيزيكي را در جستجوي پاسخ سوالات و يافتن راه حل مسائل ترك كند . كالبد همزاد ميتواند به آينده سر بزند و اموري را ببيند كه جسم فاني بشر از درك و مشاهده آن عاجز است.
عده اي از علاقمندان به افكار و عقايد نوين نيز آنرا به عنوان روشي براي مراقبه يا مكاشفات روحي و تنوير روحاني قلمداد ميكنند . برخي از اقوام از OBE شفاي بيمار را ميگيرند و بوداييان به تحسين فضايل خروج از بدن پرداخته اند . بوميان امريكا هم اينگونه تجربيات را بخش سودمند مراسم مذهبي خود ميدانند.

عامل مشتركهمه موارد OBE به رقم ادراكات و كاربردهاي گوناگون در يك عامل كه آنرا "رشته نقره اي" مينامند با هم مشتركند . اين رشته كه شناخت و تشخيص آن به سختي ميسر ميشود ، همان اتصال و پيوستگي روحي ِ جسم مادي با همزاد غيرمادي خود است . در فرآيند OBE ، "جسم اختري" هر كجا برود ، رشته نقره اي به جسم مادي متصل ميماند و بدين ترتيب بازگشت سالم آنرا به بدن تضمين ميكند.
اعتقاد بر اين است كه وقتي اين رشته آسيب ببيند جسم مادي ميميرد و جسم اختري براي ابد در سطح روحاني باقي ميماند . در هر حال به نظر ميرسد تا زمانيكه جهان مادي موجبات مرگ كالبد فيزيكي را فراهم نياورد ، هيچ چيز نميتواند منجر به گسيختگي رشته نقره اي شود . طول اين رشته هيچ محدوديتي ندارد و برخي از كساني كه فرآيند خروج از بدن را پيوسته تجربه ميكنند مدعي اند كه آنرا ديده اند . در واقع آنها معتقدند كه پس از پايان مراحل OBE ، احساس ميكنند كه پيكر اختري آنها توسط اين رشته به درون پيكر فيزيكي كشيده ميشود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر