آگاهي از بروزرساني وبلاگ

براي دريافت آخرين مطالب ، ايميل خود را وارد كنيد (فراموش نكنيد كه بر روي لينك فعالسازي كه براي شما ايميل ميشود كليك كنيد!):

Powered by FeedBurner

۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

طرز كار لامپ هاي كم مصرف


طرز كار لامپهاي فولورسان فشرده "C.F.L" كه به لامپهاي كم مصرف معروفند مانند لامپهاي مهتابي است . الكترودها دو طرف لوله اي شيشه اي كه درون آن با بخار جيوه و گاز آرگون پر شده است قرار دارند.
 وقتي جريان برق برقرار ميشود الكترونها از ميان گاز داخل لوله شيشه ، از يك الكترود به الكترود ديگر جريان پيدا ميكند . جريان الكترونها بخار جيوه را برانگيخته كرده و موجب ميشود الكترونها كه در مدار خاصي به دور هسته ميگردند به تراز بالاتر منتقل شوند . الكترونها در اين حالت انرژي بيشتر و پايداري كمتري دارند و انرژي اضافي را بصورت نور ماوراي بنفش مي تابانند و به مدار اوليه برميگردند . در ميان حباب لامپهاي معمولي يك فيلامان نازك تنگستني قرار دارد كه نازك بودن و جنس آن موجب ميشود در مقابل عبور جريان الكتريكي مقاومت بالايي داشته باشد و دماي آن در اثر عبور جريان تا 2200 درجه ساتيگراد بالا برود . اين انرژي گرمايي اتمهاي تنگستن را برانگيخته ميكند . اين اتمها نيز ناپايدارند و سريع به حالت اوليه بازميگردند و انرژي اضافي را بصورت نور مرئي مي تايانند . بنابراين لامپهاي معمولي علاوه بر نور مقدار زيادي گرما نيز توليد ميكنند . به همين خاطر است كه لامپهاي كم مصرف در مقايسه با لامپهاي معمولي ، 4 تا 6 برابر صرفه جويي را در پي دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر