آگاهي از بروزرساني وبلاگ

براي دريافت آخرين مطالب ، ايميل خود را وارد كنيد (فراموش نكنيد كه بر روي لينك فعالسازي كه براي شما ايميل ميشود كليك كنيد!):

Powered by FeedBurner

۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

دستگاه كوبنده ذرات LHC


دستگاه كوبنده بزرگ هادرون LHC يا Large Hadron Collider در تونلي در مرز فرانسه و سوييس قرار دارد . دانشمنداني كه روي اين دستگاه اروپايي كار ميكنند ، در تلاشند پرتوهايي از ذرات پروتون را با نيرويي بي سابقه به هم بكوبند . اين برخوردهاي هفت تريليون الكترون ولتي آغازگر تحقيقاتي فشرده طي 18 تا 24 ماه آينده خواهد بود . دانشمندان اميدوارند كه اين مطالعه باعث درك تازه اي از ماهيت جهان و چگونگي پيدايش آن شود.

اما آنها ميگويند كه ارزيابي و تحليل داده هاي جمع آوري شده از اين آزمايش زمان خواهد برد و عموم نبايد انتظار نتايج زودهنگام را داشته باشند.





LHC يكي از بزرگترين پروژه هاي علمي است كه بشر تاكنون به آن دست زده است . اين تجهيزات كه در يك تونل 27 كيلومتري زير مرز فرانسه با سوييس قرار دارد ، ذراتي را كه با سرعت نزديك به نور حركت ميكنند به هم خواهد كوبيد . دانشمندان انتظار دارند پديده هاي فيزيكي كه تاكنون رويت نشده ، در جريان اين برخورد بروز كند . يكي از اهداف اصلي اين آزمايش شناسايي ذرات موسوم به "بوزون هاي هيگز" خواهد بود . تصور ميشود اين ذرات نقشي عميق در ساختمان كيهان داشته و به دانشمندان امكان خواهد داد توضيح دهند كه چرا ماده داراي جرم است . LHC كه در آزمايشگاه سرن واقع است ، چندي پس از شروع كار در سال 2008 از كار افتاد ، اما اواخر سال گذشته مجددا راه اندازي شد و فعاليتهاي آن در اين فاصله در حال افزايش بوده است . دانشمندان از روز 19 مارس دو پرتو ذرات پروتون را در جهات مختلف در تونلهاي اين آزمايشكاه (كه پوشيده از مغناطيس هاست) به حركت درآورده اند . حلقه بزرگ برخورددهنده بزرگ هادرون از 1200 آهنرباي ابررسانا تشكيل شده است.
اكنون پس از ثبات اين پرتوها ، آنها روي يك خط قرارداده خواهند شد تا به يكديگر برخورد كنند . چهار دستگاه عظيم رديابي طي ماه هاي آينده اين برخورد را ارزيابي خواهند كرد . پس از تكميل اين آزمايش LHC براي انجام تعميراتي حداكثر يكسال بسته خواهد شد و پس از بازگشايي برخوردي دو برابر شديدتر را تجربه خواهد كرد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر