آگاهي از بروزرساني وبلاگ

براي دريافت آخرين مطالب ، ايميل خود را وارد كنيد (فراموش نكنيد كه بر روي لينك فعالسازي كه براي شما ايميل ميشود كليك كنيد!):

Powered by FeedBurner

۱۳۸۹ بهمن ۵, سه‌شنبه

مقايسه تلويزيون هاي LCD و LED و سه بعدي 3D و بررسي ويژگي هاي آنها و راهنماي خريد آنها


تلويزيون وضوح بالا يا HDTV (High Definition TV) ابزار نمايش تصاوير ديجيتالي تلويزيوني (DTV) است كه براي قرن حاضر طراحي شده است . اگرچه اين فرمت جايگزيني براي پخش برنامه‌های تلويزيوني با قالب آنالوگ قديمي ، از سال 2006 به تصويب رسيده بود ، اما اين جايگزيني به تأخیر افتاد تا برنامه سازان و کانال‌های تلويزيوني  فرصت داشته باشند تا خود را براي اين فناوري آماده سازند . از زمانی که حركت بازار دستگاه‌های تلويزيون به اين سو رفت كه تلویزیون‌های صفحه عريض (Wide Screen) با صفحه نمايش کاملاً مسطح و تخت (Flat Panel) با توانايي نمايش HDTV را جايگزين مدل‌های قدیمی‌تر براساس فناوري لامپ تصوير CRT (‍Cathode Ray Tube) كردند ، بيشتر تلویزیون‌های راه يافته به بازار ویژگی‌های لازم را كسب كردند ، اما اگر شما هم هنوز از انواع CRT استفاده می‌کنید و قصد داريد آن را ارتقا داده و تلويزيون جديدي را براي خود تهيه كنيد ، آيا ميدانيد كه چه دانستنی‌ها و اطلاعاتي براي انتخاب بهتر آن نياز داريد؟

 تلويزيون HD نه تنها از برنامه‌های تلويزيون ديجيتال پشتيباني می‌کند ، بلكه با فناوري روز تجهيز شده تا بتواند با پیشرفته‌ترین فناوری‌های صوتي و تصويري جهان هماهنگي كامل داشته باشد و اين قابليت را در كنار كار با سیستم‌هایی مانند دستگاه‌های پخش ويدئوي بلو ري (Blue-Ray) به راحتي ارائه كند.

ویژگی‌ها و اصول كار سیستم‌های
HDTV:
- وضوح يا تفكيك پذيري تصوير:
ميزان وضوح و تفكيك پذيري (Resolution) صفحه نمايش يك تلويزيون با نظم و آرايش پیکسل‌های تصويري آن تعيين می‌شود . خطوط افقي و عمودي عناصري هستند كه با روشن و خاموش شدن متناوب خود نور لازم را براي بوجود آوردن تصاوير تلويزيوني ايجاد می‌کنند . مقدار وضوح 768×1280 پيكسل بدين معناست كه آن تصوير متشكل از 1280 خط پيكسل عمودي و 768 عدد خط پيكسل افقي است.
كوچكترين تلویزیون‌های
LCD حداقل وضوح پايه 768×1280 را دارند كه اين به معناي آن است كه آن‌ها از تعداد 720 عدد از سیگنال‌های پيشرونده (Progressive) 720p HD پشتيباني می‌کنند ، اما تعداد زيادي از تلویزیون‌های LCD وضوح 1080×1920 را عرضه می‌کنند كه اين خود از ملزومات اساسي ارائه ويديوي 1080p HD نيز بشمار می‌رود . حتي در اندازه‌های كوچك 32 اينچ هم قيمت پايه براي سیستم‌های تلويزيون 720p و  1080p نوسان زيادي دارد.
لذا اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد تلويزيون نوع
1080p را برگزينيد و به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه تشخيص تفاوت ميان ويدئوي 720p و 1080p در تلویزیون‌های 42 اينچ و کوچک‌تر از آن در فواصل تماشاي عادي بسيار مشكل است . همچنين آگاه باشيد که کانال‌های تلويزيوني HD برنامه‌های خود را در دو حالت 720p و  1080p پخش می‌کنند و نه كمتر . پس برگزيدن يك تلويزيون 1080p به شما اين امكان را خواهد داد تا در آينده هم از مزاياي تلويزيوني مطابق با فناوري روز بهره‌مند شويد.
با اينكه بسياري از انواع مدل‌های تلويزيون پلاسماي 42 اينچ بسته به نوع آن‌ها وضوح 768×1280 دارند ، كه كمتر از الگويي است كه اساساً براي نمايش سیگنال‌های
720p HD مورد نياز است ، با اين حال اين تلویزیون‌ها در رده تلویزیون‌های 720p HD طبقه بندي می‌شوند كه اين خود امري اشتباه است.
يك تلويزيون 50 اينچ
720p پلاسما معمولاً قادر به پردازش وضوح 768×1366 است ، اما بيشتر پلاسماهاي پيشرفته و خوب امروزي وضوح 1080×1920 را ارائه می‌کنند كه اساساً براي پشتيباني از 1080p مورد نياز است ، ولي قيمت آن‌ها تا حد زيادي گران‌تر از پلاسماهاي نوع 720p است ، اگر شما انتخاب يك تلويزيون پلاسما را مد نظر داريد ، اطمينان حاصل كنيد كه حتماً موارد ذكر شده فوق را در تصميم گيري خود براي انتخاب اين نوع از تلويزيون HD مدنظر داشته باشيد.
 
- درجه روشنايي يا كنتراست تصوير:
به زبان ساده ، درجه كنتراست يعني ميزان سطح روشنايي و تاريكي تصويري را كه يك صفحه نمايش تلويزيون می‌تواند ايجاد كند و اين مشخصه براي نمونه در تبليغات به اين صورت نمايش داده می‌شود: (
1:500) . تلویزیون‌های HD با كيفيت و پيشرفته معمولاً از درجه بالايي از كنتراست برخوردارند كه بسته به نوع از (1:1000) شروع می‌شوند اما اين نکته‌ای است كه نياز به تأمل دارد . چون هيچ استاندارد خاص و مشخصي براي اندازه گيري آن در دست نيست.
توليدكنندگان سیستم‌ها فهرستي از مشخصاتي درست کرده‌اند كه نسبت روشنايي پويا (
Dynamic Contrast Ratio) ناميده می‌شود و معمولاً يك عدد كاذب و غير واقعي مثل 1 به 1000 و یا خيلي بالاتر از آن است . بيشتر HDTV ها معمولاً درجات روشنايي را به خوبي ارائه می‌کنند ، اما سطوح تاريكي اکثراً مشكل آفرين هستند.
نمايشگرهاي
LCD مشكلات بيشتري در ايجاد سیاهی‌ها و تاریکی‌ها نسبت به پلاسما و سیستم‌های DLP (Digital Light Processing) يا پروجكشن ها دارند . بهترين راه در مورد قضاوت درباره ميزان كنتراست يك دستگاه اين است كه تلويزيون را شخصاً و در محيطي شبيه به منزل خودتان تماشا كنيد و تنها به چشمان خود اعتماد كنيد و نيز به ياد داشته باشيد كه اغلب فروشگاه‌ها تلويزيون را به صورت مشخصي تنظيم می‌کنند كه تا حداكثر ميزان ممكن بتواند مشتري را تحت تأثیر قرار دهد و تنظيم كنتراست تصوير نيز از اين نكته مستثني نيست ؛ بطوريكه آن‌ها به ندرت صحنه‌های تاريك را به نمايش می‌گذارند.

- اندازه ابعاد صفحه نمايش تلويزيون:
ممكن است توانايي مالي شما اجازه خريد يك تلويزيون در اندازه‌های خيلي بزرگ را به شما بدهد اما پول تنها عاملي نيست كه بزرگي اندازه صفحه نمايش تلويزيون شما را تأمین می‌کند.
اندازه مطلوب صفحه نمايش براي اتاق پذيرايي شما دقیقاً بستگي به اندازه فضاي آن دارد . يك تلويزيون 52 اينچ
HD ممكن است در يك اتاق كوچك زياد از حد بزرگ و بي قواره به نظر آيد . نه تنها اين مورد بلكه تصوير آن هم در آن محيط كوچك جلوه واقعي خود را نخواهد داشت . به خاطر اينكه هر تلويزيون HD يك فاصله مشخص ايده آل و متناسب با سايز خود دارد كه بايد رعايت شود و وقتي شما در محيطي كوچك در حد زيادي نزديك به يك تلويزيون بسيار بزرگ HD بنشينيد آن كيفيت تصويري فوق‌العاده‌ای را كه براي آن طراحي و ساخته شده را نخواهيد ديد.
براي تعيين اندازه مناسب صفحه نمايش تلويزيون براي محل زندگی‌تان ، کافی ست فاصله نشستن خود تا محل قرار گيري تلويزيون را اندازه گيري كرده (به اينچ) و مقدار آن را نصف كنيد ، اين اندازه بهترين سايز براي تلويزيون شما خواهد بود.

- درگاه‌های اتصال صوت و تصوير:
وجود
درگاه اتصال از نوع HDMI كه اتصال مستقيم ديجيتال به ديجيتال را براي انتقال صدا و تصوير ميسر می‌سازد ، مطمئن‌ترین و باكيفيت ترین روش اتصال بين يك تلويزيون HD و وسايل صوتي و تصويري گوناگون نظير دستگاه‌های بازي رایانه‌ای و انواع دستگاه‌های پخش است.
اگر تصميم داريد كه چندين وسيله تصويري
HD را همزمان به تلويزيون خود متصل كنيد ، حتماً مطمئن شويد كه تلويزيوني كه قصد خريد آن را داريد دست كم سه عدد درگاه HDMI داشته باشد.
گفتني است كه دستگاه‌های تلويزيون پيشرفته كه درگاه‌های اتصال
USB و يا Fire Wire نيز دارند امکانات بيشتري از جمله امكان اتصال مستقيم دوربین‌های عكاسي و فيلمبرداري ديجيتال را نيز فراهم می‌سازند و تصاوير موجود در دوربین‌ها را به آساني روي صفحه نمايشگر به نمايش درمي‌ آورند.
برخي از مدل‌ها نيز به درگاه‌های كارت خوان مخصوص کارت‌های حافظه براي نمايش عکس‌های ديجيتال و برخي هم به درگاه‌های
VGA براي اتصال به رايانه مجهز هستند كه به آن‌ها اجازه می‌دهد نقش نمايشگر را براي رايانه ايفا كنند.

- نسبت درجه تازه سازي تصاوير:
شما آگهی‌های تبليغاتي زيادي را در مورد تلویزیون‌های
HD دیده‌اید كه قابليت ‌60Hz و يا 120Hz  تلویزیون‌ها را ذكر می‌کنند.
اين اعداد نمايانگر نرخ تازه سازي (
Refresh Rate) تصوير صفحه نمايش آن تلويزيون است و ميزان سرعت عملكرد دستگاه را مشخص می‌کند . به عبارت ديگر اين عدد معياري است براي سنجش سرعت نقش بستن و به نمايش درآمدن صفحات جديد بر روي صفحه نمايش تلويزيون.
يك تلويزيون با ميزان تازه سازي
60Hz می‌تواند تصوير را روي صفحه نمايش تا 60 بار در ثانيه تازه كند و نمايش دهد . مقدار استاندارد آن از 100 ، 120 و 200 نيز پشتيباني می‌کند كه براي به حداقل رسانيدن مشكل تصوير مات و شطرنجي در حركت سريع (Motion Blur) طراحي شده‌اند.
براي تجربه دقيق اين موضوع می‌توانید تصاوير ورزشي را در فروشگاه‌های صوتي و تصويري روي صفحه نمايش تلویزیون‌های
HD مشاهده كنيد و با حداكثر دقت به تصویر نگاه كنيد . حتي اگر يك ذره حالت شطرنجي و مات شدن و يا تصاوير حاشيه و سايه دار مشاهده كرديد ، اين خود نشانه‌ای بر آن است كه صفحه نمايشگر آن تلويزيون با مشكل تازه سازي تصاوير مواجه است.

- نسبت طول و عرض تصوير:
ميزان متعارف نسبت طول و عرض صفحه نمايش يك تلويزيون در حالت عادي 4 به 3 و براي تلویزیون‌های
HD با صفحه عريض 16 به 9 است و براي نمايش فیلم‌های DVD و HD كه از وضعيت نمايش عريض پشتيباني می‌کنند ، ايده آل هستند . اگرچه اين مشخصه بسيار مهم است اما لزومي ندارد شما نگران آن باشيد زيرا تقریباً تمام تلویزیون‌های HD قابليت بخش اين دو وضعيت نمايش را دارند.

LCD يا پلاسما يا DLP؟
تلویزیون‌های امروزي ساخته شده براساس فناوري پلاسما ، LCD يا DLP پروجكشن همگي قابليت نمايش تصاوير HD با وضوح بالا را دارند و همگي آن‌ها از خصوصيات نمايش صفحه عريض و صفحه کاملاً تخت برخوردارند . ما در اينجا به مقايسه خصوصيات ، مزیت‌ها و نقاط ضعف آن‌ها در نمايش تصاوير HD می‌پردازیم:

الف- تلويزيون پلاسما:
اين نوع از تلویزیون‌ها توانايي فوق‌العاده‌ای در نمايش بسيار غني از رنگ‌ها و همچنين نمايش عميق رنگ‌های تيره و سیاهی‌ها را دارند ، با اضافه اينكه پلاسما با اندازه‌های بزرگ ، بسيار ارزان‌تر از
LCD هاي هم اندازه خود هستند . اما يك مشكل در مورد پلاسماها وجود دارد كه جاماندن تصوير (Burn-in) ناميده می‌شود و عبارت است از اينكه اگر يك طرح گرافيكي مشخص مانند لوگوي يك شبكه تلويزيوني براي مدتي روي صفحه آن‌ها نمايش داده شود پس از تعويض كانال هم تا مدتي كوتاه ، روي صفحه نمايش باقي می‌ماند . البته پلاسماهاي جديد كمتر دچار اين مشكل می‌شوند و كاهش روشنايي و كنتراست می‌تواند در از بين بردن اين مشكل موثر باشد.

ب- تلويزيون
LCD:
اين نوع تلویزیون‌ها راه درازي را طي کرده‌اند و در مدل‌های جديد ، كيفيت تصوير به مراتب بهتري از انواع اوليه و نسل قبلي آن‌ها دارند . آن‌ها به صورت غيرقابل رقابتي روشن هستند و در هر اتاقي از محيط زندگي شما قابل استفاده‌اند و اين مورد در استفاده از آن‌ها زير نور بسيار شديد هم مصداق دارد . اگرچه كيفيت تصوير LCD مخصوصاً مدل‌های ارزان قيمت آن همواره از انواع پلاسما چندين درجه ضعیف‌تر است و رنگ سياه را نمی‌تواند به آن تيرگي كه در صفحه نمايش پلاسما ديده می‌شود ارائه دهد و بيشتر دستگاه‌ها به جز دستگاه‌های نوع پيشرفته ، زمان پاسخگويي آن‌ها بسيار كند و طولاني و درجه كنتراست آن‌ها نيز كمتر از انواع پلاسما است (اما به سرعت در حال بهبود هستند).
امسال به تدریج انواع جديدتر آن‌ها براساس
LED در بازار عرضه می‌شود كه از LED براي نوردهي به قسمت پشتي صفحه نمايش استفاده می‌کنند . از مزاياي آن‌ها و خصوصيات جديدي كه عرضه می‌کنند زمان روشن شدن سریع‌تر و همچنين نمايش رنگ‌های غنی‌تر و گرم‌تر خواهد بود . از قبيل صفحه نمايش بسيار عريض 9 به 21 در LCD هاي فيليپس ، مدل‌های مقعر شكل و مدل‌هایی داراي صفحه نمايش سه بعدي (3D) بدون نياز به استفاده از عينك مخصوص از سوي توليدكنندگان مختلف توليد و آماده عرضه به بازار هستند.

پ- انواع پروجكشن و
DLP:
پروجکشن و انواع DLP به تدریج در حال محو شدن از بازار هستند . بدنه آن‌ها حجيم تر از LCD و پلاسما است (اگرچه وزن آن‌ها لزوماً سنگین‌تر نيست) و شكل ظاهري آن‌ها در مقايسه با انواع ال سي دي و پلاسما چندان چشمگير نيست و قابل نصب بر روي ديوار نيستند . اما توانايي خوبي در ارائه سطوح مختلف تيرگي و رنگ سياه دارند و از خصوصيت پردازش و ايجاد رنگ خوبي نيز برخوردارند و هنوز هم بهترين و مقرون به صرفه ترين راه براي تهيه تلویزیون‌های با صفحه‌های نمايشي خيلي بزرگ هستند . با وجود اينكه بسياري از توليدكنندگان ، توليد آن‌ها را متوقف ساخته‌اند ، با اين حال شركت ميتسوبيشي اخیراً مدل‌های پیشرفته‌ای از آن‌ها را توليد كرده كه از فناوري نوردهي براساس نور ليزر استفاده می‌کنند و شركت سامسونگ هم از نوردهي پشت صفحه نوع LED در انواع پروجكشن خود بكار موارد.

مقايسه تلویزیون‌های اچ دي LED و LCD:
مصرف برق تلویزیون‌های LED به مراتب كمتر از انواع LCD است . بسياري از نمايشگرهاي خانگي LED ، با نمايش قابليت فوق‌العاده خود در تار کردن محلي با كم كردن روشنايي در نقاط تاريك و بکار بردن صفحه نمایش‌های حساس به نور احاطه شده – Light Sensitive Ambient – كه در محیط‌های كم نور و اتاق‌های تاريك تيره تر می‌شوند ، توجه بسياري را به خود جلب کرده‌اند.
نمايشگرهاي
LED عاري از ماده تخريب كننده محيط زيست يعني جيوه هستند و صفحات نمايشگر آن‌ها توانايي خوبي در ايجاد طیف‌های غنی‌تر از رنگ‌های بسيار زنده را دارد.
قيمت
LED ها به مراتب بيشتر از LCD هاي معمولي است . بنابراين توليدكنندگان همچنان توليد LCD را در كنار LED به عنوان گزینه‌ای براي انتخاب بخش عمده‌ای از مصرف كنندگان كه بودجه محدودي دارند و LCD يا LED را به عنوان دو گزينه تنوع بيشتر و امكان انتخاب ، در اختيار مشتريان خود می‌گذارند.
تقریباً تمام تلویزیون‌های
HDTV امروزي ، توانايي ارائه تفكيك پذيري يا ‌Resolution تعريف شده بالاي تصوير 1080p را دارند كه با چيرگي بر تفكيك پذيري 720p ، به تدریج جاي آن را می‌گیرند . نمونه برتر آن‌ها دو سري از جديدترين تلویزیون‌های HD است كه از فناوري Edge Lit LED Backlighting برخوردارند و همچنين داراي فناوري پرسرعت تازه سازي تصوير – Screen Refresh – با مقدار 240 هرتز هستند كه باعث می‌شود ويدئوي داراي حركت ، روان‌تر ديده شود.

تلویزیون‌های بي نياز از سيم و كابل:
دو مدل تلويزيون ذكر شده ، خصيصه برجسته ديگري نيز دارند و آن فناوري اچ دي بي سيم است و مبناي طراحي اين فناوري براساس كابل زدايي و محو كردن منظره زشت کابل‌های انتقال صدا و تصوير است كه از پشت تلویزیون‌ها آويزان هستند (اگرچه هنوز نيازمند به سيم حامل جريان برق براي دستگاه هستند).
اچ دي بي سيم يك جعبه فرستنده –
Setup Box – همراه خود دارد كه دربردارنده درگاه‌های بی‌شمار ورودي صوتي و تصويري است كه پشت تلویزیون‌های HD امروزي يافت می‌شوند . شما همه منابع صوتي و تصويري خود را از DVD ، Blue Rayو دستگاه‌های بازي كامپيوتري گرفته تا گیرنده‌های سينماي خانگي و دستگاه‌های دريافت امواج ديجيتال تلويزيوني خود را به جعبه فرستنده همراه تلويزيون وصل می‌کنید.
دستگاه فرستنده ، سيگنال غیر فشرده از آن منابع – صداي 7.1 كانال و ويدئوي
1080p – را به صورت شعاعي از پرتو درآورده ، روي يك باند 60 گیگا هرتزی ثبت نشده سوار می‌کند و می‌فرستد . حاصل كار HD بي سيم ارائه پهنه گسترده‌تری از توان عملياتي ، حتي سریع‌تر از پرسرعت ترين نسخه‌های واي فاي ، است . اولين سري اين محصولات براساس تراشه‌ای است كه توسط شركتي به نام SiBeam توليد می‌شود و توانايي رسيدن به مرز سرعت 4 گيگابايت بر ثانيه را دارد (واي فاي نسخه 802.11n در حداكثر قله سرعت خود به صورت نظري ، می‌تواند به نرخ سرعت 600 مگابايت بر ثانيه دست يابد) ، اما اچ دي بي سيم در مقابل 802.11n کاستی‌هایی نيز دارد . حداكثر برد شعاع انتقال و ارسال آن در حدود 76.2 متر براي و ایفای نسخه 802.11n است و بر همين اساس است كه متخصصان از آن به عنوان فناوري جانشين كابل اتصال می‌نگرند و نه يك فناوري شبكه سازي خانگي واقعي . این‌گونه تلویزیون‌های HD به هيچ وجه ارزان نيستند.

جمع بندي:
مهم‌ترین مشخصاتي كه در خريد تلويزيون بايد به آن توجه كنيد اندازه ابعاد صفحه نمايش تلويزيون ، وضوح تصوير ، تعداد و تنوع درگاه‌های اتصالات مخصوصاً درگاه
HDMI ، درجه كنتراست بالا و زمان پاسخگويي كم و تازه سازي سریع‌تر تصوير است.
اگر بودجه شما اجازه می‌دهد ، تلويزيون خود را به فناوري آينده مجهز كنيد و مدلي را بخريد كه قابليت تطبيق با
1080p را داشته باشد.
همواره تلويزيون مورد نظر خود را از مارک‌های شناخته شده و معتبر برگزينيد . نكته قابل تأمل در مورد انواع مارک‌های ناشناس و غیر مشهور اين است كه آن‌ها رنگ‌های تيره و سياه عميق و درستي ندارند و در پردازش و ايجاد دقيق رنگ‌ها و تصاوير نيز ضعيف هستند . پس تنها به زيبايي طرح و بدنه آن‌ها توجه نكنيد و براي انتخابي درست و خوب توجه خود را به كيفيت و طبيعي بودن تصوير و نوردهي صفحه نمايش آن‌ها و همچنين كيفيت و صداي بلندگوها معطوف داريد و در انتخاب تلويزيون جديد بيشتر از هر چيز به چشمان خود اعتماد كنيد.
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر