آگاهي از بروزرساني وبلاگ

براي دريافت آخرين مطالب ، ايميل خود را وارد كنيد (فراموش نكنيد كه بر روي لينك فعالسازي كه براي شما ايميل ميشود كليك كنيد!):

Powered by FeedBurner

۱۳۸۹ آبان ۲۲, شنبه

نظريه نابجايي در ريسمان - بخش دوم و آخر




كلمات كليدي:

ميدان ديلاتون
حوزه جفتش ضعيف و قوي
نظريه 

پنج نوع نظريه ريسمان به نام هاي نوع I و IIA و IIB و E8 ×E8 ناهمگون و SO32 ناهمگون پديد آمد . تئوري ريسمان ، فضا زمان را پيش بيني نميكند اما ميگويد كه معادلات انيشتن از فضا-زمان خميده از تكثير ريسمان ها اطاعت ميكند . در فيزيك معمولي صحبت از فضا-زمان و ميدانهاي كلاسيك موجود در آن است اما در نظريه ريسمان صحبت از يك نظريه ميدان كمكي است كه شامل اطلاعات است . بيشتر نظريه هاي آشناي فيزيك يك يا چند پارامتر بدون بعد قابل تنظيم دارند (مثلا ثابت ساختار ريز α در الكتروديناميك كوانتومي) . اما نظريه ريسمان – يعني در هر يك از نظريه هاي شناخته شده ريسمان – هيچ پارامتر غيرقابل تنظيمي وجود ندارد! در عوض ميداني وجود دارد به نام ديلاتون كه مقدار چشم داشتي آن ، ثابت ساختار ريز را تقريبا با رابطه معكوس نمايي تعيين ميكند.
در وضعيت هايي نظريه ريسمان را خوب ميفهميم كه ديلاتون بزرگ است و فاصله ها بزرگ و به آن حوزه جفتش ضعيف ميگوييم .  در جفتش ضعيف پنج نظريه ريسمان ده بعدي و نظريه تك افتاده ابرگرانش يازده بعدي فضا-زمان  همه با هم متفاوتند اما در جفتش قوي (مربوط به برخي فاصله هاي كوچك) رفتار اين نظريه ها تحت تاثيرشبكه در هم تافته اي از دوگاني هاست كه نظريه هاي مختلف را به هم مربوط ميكنند نظريه هاي ريسمان و يك نظريه ابرگرانش يازده بعدي صور گوناگوني از نظريه اي به نام M شمرده ميشوند . براي فهم اين دوگاني ها درجات آزادي جديدي را در نظريه ريسمان بكار گرفتند . از جمله D شامه ها كه در آن به جاي ريسمان مثلا از سطوح دوبعدي يا بيشتر استفاده ميشود كه دو سر ريسمان روي آن هستند.
معلوم شده است كه مشكلاتي در وجود بيش از چهار بعد فضا-زمان نيز وجود دارد . قوانين عكس مجذور در بيشتر از چهار بعد فضا-زمان صادق نيستند و تنها در چهار بعد فضا-زمان است كه الكترون داراي يك ذره متناظر به نام پوزيترون است . توضيح چپگرد بودن نوتريونها هم در سه يا پنج بعد مقدور نيست . بنابراين به نظر ميرسد كه چهار بعد بهترين گزينه است . پس بقيه ابعاد كجا هستند؟ چرا ما چهار بعد را ميبينيم در حاليكه نظريه ابرريسمان نشان ميدهد كه 10 بعد فضا-زمان وجود دارد؟ به خاطر بوجود نيامدن مشكل ، فيزيكدانان ابعاد اضافي را در يك خمينه فشرده به اندازه 10-33سانتيمتر در هم پيچيدند . بطور مثال موجوداتي دوبعدي را روي سطح استوانه اي به شعاع خيلي كوچكتر از اين موجودات در نظر بگيريد . در اين صورت موجودات مورد نظر متوجه نميشوند كه روي يك خمينه دوبعدي هستند.
از آنجا كه حركت زاويه اي و بالطبع تكانه زاويه اي روي استوانه كوانتيده است ، براي برانگيختن مدهاي چرخشي مقدار زيادي انرژي لازم است . اينچنين ابعاد اضافي ميتوانند نيروهاي فيزيكي را در ابتداي مه بانگ و ابتداي جهان متحد سازند.
هنوز بحثهاي زيادي بر روي ابعاد اضافي فضا-زمان و نظريه M وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر