آگاهي از بروزرساني وبلاگ

براي دريافت آخرين مطالب ، ايميل خود را وارد كنيد (فراموش نكنيد كه بر روي لينك فعالسازي كه براي شما ايميل ميشود كليك كنيد!):

Powered by FeedBurner

۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

درخت كريسمس و تاريخچه آن


سنت درخت كزيسمس ، به آلمان قرن شانزدهم ميلادي و زمانيكه مسيحيان درختان تزيين شده را به خانه هاي خود آوردند بر ميگردد. همچنين در آن زمان عده اي هرم هايي از چوب مي ساختند و آنرا با شاخه هاي درختان هميشه سبز و شمع تزيين مي كردند.
به تدريج رسم استفاده از درخت كريسمس در بخش هاي ديگر اروپا نيز طرفداراني پيدا كرد.در سال 1841 ، انگلستان ، پرنس آلبرت ،شوهر ملكه ويكتوريا با آوردن با آوردن درخت كريسمس به باغ ويندسور و تزيين آن با شمع  شيريني ميوه و انواع آبنبات ، استفاده از درخت را به چيزي مد روز تبديل كرد.
واضح است كه خانواده هاي ثروتمند انگليسي به سرعت از اين مد پيروي كردند و با ولخرجي تمام به تزيين درخت مي پرداختند . در سال هاي 1850اين تزيينات شامل عروسك ، لوازم خانه مينياتوري ، ساز هاي كوچك ، جواهر بدلي ،شمشير و تفنگ اسباب بازي ، ميوه و خوراكي بود.
بسياري از امريكاييهاي قرن نوزدهم درخت كريسمس را چيزي غريب مي دانستند و اولين درخت كريسمس در امريكا مربوط به سال 1830 است كه آنهم توسط ساكنان آلماني ايالت پنسيلوانيا به نمايش گذاشته شده بود.اين درخت براي جلب كمكهاي مردمي براي كليساي محلي برپا شده بود.در سال 1851 چنين درختي در محوطه خارجي يك كليسا برپا شد ولي وجود آن براي ساكنان اين منطقه بسيار توهين آميز و نوعي بازگشت به بت پرستي به شمار مي آمد و آنها خواستار جمع كردن تزيينات آن شدند.
در حدود سالهاي 1890 لوازم تزييني كريسمس از آلمان وارد مي شد و درخت كريسمس به تدريج در ايالات متحده محبوبيت يافت.جالب است كه اروپاييان از درختان كوچكي كه حدود 1 تا 1.5 متر طول داشتند استفاده مي كردند در حاليكه امريكاييان درختي را مي پسنديدند كه تا سقف خانه برسد.
در اوايل قرن بيستم امريكاييان درختان كريسمس را بيشتر با لوازم تزييني دست ساز خودشان تزيين مي كردند اما بخش هاي آلماني-امريكايي همچنان به استفاده از سيب بلوط گردو ادامه مي دادند.
كشف برق به ساخته شدن چراغ هاي كريسمس انجاميد و امكان درخشش را براي درختان فراهم آورد. پس از آن ديدن درختان كريسمس در ميدان شهر ها به يك منظره آشناي اين ايام مبدل شد و تمام ساختمانهاي مهم با بر پا كردن يك درخت به استقبال كريسمس مي رفتند
در تزيين درختان كريسمس اوليه ، به جاي مجسمه فرشته در نوك درخت ، از فيگور هاي پري هاي كوچك (به نشانه ارواح مهربان ) و يا زنگوله و شيپور (براي ترساندن ارواح شيطاني ) استفاده مي شد.
در لهستان درخت كريسمس با مجسمه هاي كوچك فرشته ، طاووس و پرندگان ديگر و تعداد بسيارزيادي ستاره پوشيده مي شد.در سوئد درختان را با تزيينات چوبي كه با رنگهاي درخشان رنگ آميزي شده اند و فيگور هاي كودك و حيوانات از جنس پوشال و كاه تزيين مي كنند. دانماركيها از پرچمهاي كوچك دانمارك و آويزهايي به شكل زنگوله ستاره قلب و دانه برف استفاده مي كنند.مسيحيان ژاپني بادبزنها و فانوسهاي كوچك را ترجيح مي دهند.
تزيين درخت در اوكراين بسيار جالب است.آنها حتما در تزيين درخت خود از عنكبوت و تار عنكبوت استفاده مي كنند و آنرا خوش يمن مي دانند زيرا بنا بر يك افسانه قديمي زني بي چيز كه هيچ وسيله اي براي تزيين درخت و شاد كردن فرزندان خود نداشت با غصه به خواب مي رود و هنگام طلوع خورشيد متوجه مي شود كه درخت كريسمس خانه اشبا تار عنكبوت پوشيده شده است و اين تارها با دميدن خورشيد به رشته هاي نقره مبدل شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر